Meten van rolweerstand met de aanhangwagen voor het meten van de rolweerstand van het OCW (ARW)


(zoom)
Principe van de ARW
Het OCW beschikt over een aanhangwagen waarmee de rolweerstand van een wegdek kan gemeten worden. Het meettoestel is ontworpen als een «kwart auto» met een schokdemper en wordt getrokken door een meetvoertuig. Het bevat een speciale band zonder patroon zodat er geen invloed is van het bandenprofiel.

 

Het is uiteraard mogelijk het meettoestel te voorzien van een ander type band. Op de band bevindt er zich een belasting van 3000 N, wat dus een gemiddelde belasting is van een autoband. Het principe van het toestel is dat de dissel waarmee de aanhangwagen wordt voortgetrokken niet rechtstreeks bevestigd is aan de as van het wiel, maar aan een stang die op haar beurt verbonden is met de as van het wiel. De kracht die het rollen van het wiel tegenwerkt - de rolweerstand - zorgt ervoor dat deze stang kantelt over een hoek, aangeduid met «θ». Deze hoek θ kan gemeten worden en is een maat voor de rolweerstand.
Aangezien de snelheid en de temperatuur van de band een invloed hebben op de rolweerstand, worden deze eveneens gemeten. De verliezen in de ophanging worden bepaald door het meten van de verplaatsing in de schokdemper en de kracht die erop wordt uitgeoefend, waarmee de op het systeem uitgeoefende arbeid kan berekend worden.

 


Aanhangwagen rolweerstand
De ARW werd recent gerenoveerd en verbeterd. Er worden momenteel validatiemetingen uitgevoerd. De bedoeling is het toestel te gebruiken voor nader onderzoek rond rolweerstand van wegen en banden.

 

Contact: